loading...
مجله اینترنتی گلـی مـُد،بهترین مجله سرگرمی،مجله اینترنتی،سایت ایرانی،آخرین اخبار،زناشویی،سرگرمی،چت روم،مد و زیبایی،سلامت،ترفندها
خرید


کیف لوازم آرایشی رولی


 ساعت گوچی gucci دستبندی نگین دار

گلی بازدید : 697 دوشنبه 06 آبان 1392 نظرات (0)

دلایل افزایش طلاق در کشور

دلایل افزایش طلاق در کشور

به‌گفته دکتر محمود گلزاری معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان، آمار طلاق در تهران ۳۵ تا ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده است. او همچنین می‌گوید ۵۰ درصد طلاق‌ها در پنج سال اول ازدواج به وقوع می‌پیوندد و ۱۵ تا ۲۰ درصد طلاق‌ها در سال اول ازدواج رخ می‌دهد که این یک هشدار برای زوج‌های جوان است.


دکتر گلزاری همچنین با بیان اینکه در شرایط کنونی خانواده کارکردهای خود را از دست داده به‌گونه‌ای که بسیاری از جوانان حاضر به ازدواج نمی‌شوند درباره راهکار خود برای پیشگیری از وقوع طلاق در بین زوج‌های جوان می‌گوید: باید مشاوره قبل از ازدواج در کشور رواج یابد و در این مورد وظیفه روانشناسان است که به تصحیح دیدگاه‌های غلط مردم در مورد ازدواج بپردازند و با سنت‌ها و باورهای غلط در این زمینه مقابله کنند.

طلاق زیاد در تهران امری غیرعادی نیست
طلاق مدت‌هاست ذهن بسیاری را به خود مشغول کرده است. از زمانی که آژیر طلاق در کشور به صدا درآمد بسیاری به اظهارنظر پرداختند و راهکارهای خود را برای کاهش واقعه طلاق در بین زوج‌های جوان بیان کردند. دکتر امیرهوشنگ مهریار با اشاره به نقش مستقیم ازدواج در طلاق به تهران امروز می‌گوید: طلاق‌هایی که اتفاق می‌افتد به معنای آن است که ازدواج هم کمتر خواهد شد و نشان از یک تصمیم اشتباه است.


او در ادامه با بیان اینکه اگر به موقع از تشکیل یک زندگی برپایه اشتباه جلوگیری شود به طلاق منجر نخواهد شد می‌گوید: همچنین طلاق‌ها باعث می‌شود که جوانان از ازدواج هراس داشته باشند. جوانانی که ازدواج کرده و طلاق گرفته‌اند به سختی راضی به ازدواج مجدد می‌شوند و در ارتباط‌های خود نیز این را به دیگر دوستان خود که تا به حال ازدواج نکرده‌اند انتقال می‌دهند.

وی با تاکید بر مراجعه زوجین به مشاوره‌های قبل از ازدواج می‌افزاید: مشاوره‌های قبل از ازدواج اجباری نیست و در دسترس همگان هم قرار ندارد که همه بتوانند به آن مراجعه کنند. ضمن آنکه در بهترین شرایط که مردم قبل از ازدواج به مشاوره مراجعه بکنند، عوامل مهم دیگری در طلاق وجود دارد که با مشاوره قبل از ازدواج برطرف نخواهد شد. این همان مسائلی است که عموما پیش‌بینی نشده و بعد از ازدواج به وجود می‌آید.


در خیلی از موارد افراد قبل از ازدواج اطلاعات مربوط به زندگی خود را از یکدیگر مخفی می‌کنند. مشاور قبل از ازدواج هم دسترسی به این اطلاعات مانند داشتن سابقه بد، وابستگی بیش از حد به خانواده، اعتیاد و… ندارد. بعد از ازدواج بسیاری از این مسائل که پنهان شده بود نشان داده می‌شود و سرمنشأ اختلافات می‌شود. صرف مشاوره قبل از ازدواج فقط می‌تواند به کمتر شدن طلاق کمک کند و نمی‌تواند آن را از بین ببرد.

این روانشناس حوزه خانواده در ادامه به آمار افزایش ۴۰درصدی طلاق در تهران اشاره کرده و می‌گوید: تهران مدرن‌ترین شهر ایران است.


مسائل و مشکلات خاص خودش را دارد. در شهرهای کوچک‌تر خانواده و افراد شناخت بیشتری از یکدیگر دارند و انتظارات نسبتا پایین است. پس طبیعی است که در شهری مانند تهران که ۱۰میلیون جمعیت دارد و مدرن‌تر از دیگر شهرهاست طلاق زیاد امری غیرعادی نیست. در حال حاضر شهرهای دیگری مانند مشهد، اصفهان، شیراز و… به‌لحاظ ساختاری به تهران نزدیک شده و نرخ طلاق آنها نیز به تهران نزدیک خواهد شد.


طلاق یکی از هزینه‌هایی است که برای توسعه اقتصادی و اجتماعی پرداخته می‌شود و نمی‌توان از آن به کلی جلوگیری کرد. شاید با کوشش‌های بسیار بتوان نرخ آن را کاهش داد. به‌گفته دکتر مهریار نوع‌گرایی و تغییرات متعدد در زندگی مانند تمناها، دیدگاه‌ها، ارزش‌ها و… باعث می‌شود که افراد به قراردادی که برای زندگی مشترک با یکدیگر می‌بندند، پایبندی کاملی نداشته باشند و نتوانند به زندگی مشترک ادامه دهند.

با افزایش تورم ازدواج کاهش پیدا می‌کند
دکتر مصطفی اقلیما نیز با اشاره به متفاوت بودن علت طلاق در ایران و دیگر کشورها با توجه به فرهنگ اصیل ایرانی به تهران امروز می‌گوید: نمی‌توان ایران را با دیگر کشورها مقایسه کرد زیرا در کشورهای اروپایی و آمریکایی طلاق مسئله نیست در صورتی که در ایران طلاق یک فاجعه است. در ایران وقتی یک زن از شوهرش جدا می‌شود تمام زندگی خود را از دست می‌دهد زیرا جامعه، خانواده، دوستان و آشنایان نگاه دیگری به او خواهند داشت و مشکلات زیادی برایش به وجود خواهد آمد. در صورتی که در خارج از ایران یک زن و شوهر به‌راحتی از یکدیگر جدا می‌شوند و مشکلی در آن نخواهد بود.


اکثر مردهای ایرانی وقتی زن خود را طلاق می‌دهند حاضر نیستند که با یک زن ازدواج کنند، بلکه به‌دنبال ازدواج با دختر هستند و زن‌هایی که طلاق می‌گیرند نمی‌توانند با پسر ازدواج کنند. بنابراین از نظر اخلاقی و شرعی ایران قابل مقایسه با کشورهای دیگر نیست. وی با اشاره به رفاه نسبی که در ایران وجود ندارد می‌گوید: اکثر ازدواج‌های اخیر به دلیل خاصی صورت می‌گیرد نه به دلیل زندگی در کنار هم. مثلا ازدواج‌های این روزها به دلیل آن است که برخی از جوان‌ها از خانه پدر و مشکلاتش آن فرار کنند، یا اینکه از وضعیت بد مالی نجات پیدا کنند و….

به‌گفته این مددکار اجتماعی، آمار طلاق در ایران بخصوص در شهرهای بزرگ به این دلیل افزایش پیدا کرد که مانند شهرهای کوچک سازشی وجود ندارد. در شهرهای کوچک به دلیل آنکه همه شناخت کافی از یکدیگر دارند و طلاق باعث رفتن آبروی یک زن یا مرد می‌شود، طلاق کمتر رخ می‌دهد.


ولی مهم‌ترین دلیل طلاق تورم و گرانی است. در سال‌های اخیر حقوق یک کارمند ۲۰ درصد افزایش پیدا کرده در حالی که میزان تورم در مایحتاج ضروری زندگی صددرصد بوده است و طوری شده که مردم ۸۰ درصد فقیرتر از سال قبل شدند. مشکل مسکن و افزایش بیکاری نیز مزید بر علت شده است. سال به سال میزان تورم افزایش و ازدواج کاهش پیدا می‌کند.

این آسیب‌شناس در ادامه می‌افزاید: در سال قبل ۴۰ درصد طلاق‌ها زیر ۲۴ سال و ۷۰ درصد کل طلاق‌ها زیر ۲۷ سال بوده‌اند. زیرا دولت به جای آنکه اشتغالزایی کند، وامی به نام وام ازدواج به زوجین داد که در هیچ کشوری (فقیرترین و غنی‌ترین کشور) چنین وامی وجود ندارد. دولت موظف به تولید کار است.


کسی که کار داشته باشد شخصیت اجتماعی پیدا کرده و با رفاه نسبی که دارد می‌تواند تشکیل زندگی دهد. در روز ازدواج یکی از مسئولین به جای آنکه به‌دنبال بررسی و حل مشکلات ازدواج باشد، پیشنهاد داد که دادگاه‌ها یک هفته طلاق را عقب بیندازند.

به‌گفته دکتر مصطفی اقلیما کلیه دستگاه‌های مربوطه در برطرف کردن مشکلات ازدواج وظیفه خاصی دارند و نظارت بر آن مهم‌تر است. اگر کسی مشکلی را حل نکرده باید مورد بازخواست قرار گیرد زیرا مشکل دوبرابر شده و به مملکت آسیب خواهد رسید. رهبر معظم انقلاب اسلامی ۳۰ سال رهنمون‌های بسیاری را برای مسئولان داشتند و اگر مسئولان به بخشی از آنها عمل می‌کردند، بسیاری از مشکلات جامعه از جمله طلاق حل می‌شد.


رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند باید شایسته‌سالاری را مدنظر داشته باشیم و همیشه به وزرا و رئیس‌جمهورها این رهنمون را داشته‌اند. اگر مسئولان از مدیران و برنامه ریزان شایسته در جایگاه خود استفاده می‌کردند شاید ۹۰ درصد آسیب‌های امروز را در جامعه نداشتیم. این بدان معنا نیست که افرادی که در سطح مدیریت یا برنامه‌ریزی بودند افراد خوبی نبودند بلکه برای آن پست و جایگاه ساخته نشده بودند.

وی درباره نقش مشاوره قبل از ازدواج می‌گوید: تا چندی پیش مشاوره قبل از ازدواج را خانواده و ریش سفیدها به جوانان می‌دادند. در صورتی که امروزه این مشاوره قبل از ازدواج کاسبی خوبی برای عده‌ای که در زمینه مشاوره هیچ آگاهی ندارند، شده است. مشاوره ربطی به روانشناسی افراد ندارد.


به دلیل عدم نظارت درست، روانشناسان با توجه به نفوذ خود هر کاری که دوست دارند انجام می‌دهند. اولین پایه مشاوره ازدواج آگاهی از مسائل اجتماعی، فرهنگی، خانوادگی و… است بنابراین متخصصین آسیب‌های اجتماعی هستند که می‌توانند در این شغل فعالیت کنند.

روانشناس کسی است که از نظر درمانی به افراد نگاه می‌کند، اما کسی که مسئله اجتماعی دارد بیمار نیست. در گذشته ازدواج‌های کمتری به طلاق می‌رسیدند زیرا افراد حداقل‌ها را برای ازدواج داشتند و اگر این حداقل‌ها باشد مردم می‌توانند به راحتی زندگی کنند. فردی که به نظر روانپزشکان مشکل دارد و بیمار است و داد می‌زند به دلیل آن است که در شرایط خوبی قرار ندارد.


اگر مشکلاتش حل شود به این مرحله نمی‌رسد. در هیچ کجای دنیا مشاور حق ندارد که به فردی بگوید که چه کاری انجام دهد بلکه مسائل، مشکلات و خوبی‌ها را با توجه به فرهنگ افراد باز می‌کند تا فرد خودش انتخاب کند که کدام راه برای ادامه زندگی او بهتر است.در صورتی که در ایران به راحتی به افراد راهکار و نظر می‌دهند.

 

منبع : bahseazad.ir

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
خرید

ساعت اسپرت طرح پوما


 حالت دهنده مو Air Curler


 عینک طرح Sertino flower

 ساعت زنانه مارگاریتا

 طراحی ناخن نیل پرفکت
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 3933
  • کل نظرات : 674
  • افراد آنلاین : 5
  • تعداد اعضا : 3
  • آی پی امروز : 67
  • آی پی دیروز : 578
  • بازدید امروز : 1,538
  • باردید دیروز : 2,715
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 11
  • بازدید هفته : 1,538
  • بازدید ماه : 25,874
  • بازدید سال : 204,366
  • بازدید کلی : 10,802,431